Innespelare


SLAGMAN
·         Slagmannen får endast svinga en gång! Svingar han två gånger på samma kast är samtliga spelare på plan och han själv brända!
·         Enhandslyra påverkar inte löpare men slagmannen är bränd.
·         Slagmannen visar att han är redo för spel genom att ”tagga” (nudda) plattan med slagträt. Han får inte avbryta kastet (ta ett steg bakåt och säga "stopp") när kastaren väl annonserat kastet.
·         Slagmannen får inte gå över kastplattans mittlinje (över till kastarens sida) när han ska slå (innan han svingat). Gör han det så är han bränd oavsett hur bollen spelades vid eventuell träff. Han får ej heller ta fler än två steg från det att kastet startats tills att han svingat, det utgör i s fall ett fel.
·         Om slagmannen svingar och missar får han inte sänka slagträt förrän han backat undan från slagplattan (säkerheten för kastaren). Han får sedan vänta på inbjudan och tagga om.
·         Om slagmannen träffar bollen måste han springa mot första basen, om det är hans första foulträff får han komma tillbaks, om foulbollen tas med lyra bränns slagmannen oavsett.  Är det slagmannens andra foulträff är han bränd. Skulle bollen landa inom 10m-cirkeln (se "Spelplanen") får han bara avancera till första bas.

LÖPARE
·         Löpare bränns genom att utelaget stänger ute löpare från baser. När en brännare har eller haft bollen på basen efter att den slagits får denne låsa basen genom att behålla kontakten med basen och sträcka upp en knuten näve (om brännaren ska byta arm måste båda armar vara uppe innan den ena tas ner, för att inte missleda löpare att tro att basen låsts upp). Skulle brännaren lämna basen är den öppen igen (han måste sänka armen).
·         En löpare som befinner sig mellan två stängda baser är bränd. Om basen framför löparen stängs kan han vända och försöka ta sig till den föregående basen förutsatt att den är öppen. Om löpare A har en annan löpare (B) bakom sig och återvänder kommer A att brännas om båda tar sig till basen (förutsatt att den är öppen). Slagman som blivit löpare är bränd om 1:a bas stängs innan han hunnit dit. En löpare som kommer in på en stängd bas är bränd.
·         Brända löpare ska ta kortaste vägen tillbaks till resten av laget bakom planen. De ska göra detta på ett sätt som inte stör spelet.
·         Löpare i luften räknas som utanför basen.
·         Löpare får slänga sig mot baserna men endast med händerna först (s.k. "slide" med foten först är inte tillåtet och bränner löparen omgående).
·         Löpare kan låsas inne på en bas om den låses när löparen har kontakt med basen (på samma sätt som vanligt genom att brännaren har bollen, höjer handen och stannar i basen, brännaren kan ropa "låst" om det behövs för att markera för löpare). Löparen får inte fortsätta (löparen måste ha båda fötter inne i basen) förrän basen är upplåst. Baserna låses automatiskt när en ny slagman går in i hembascirkeln för att slå. 
·         När slagmannen gått in i hembascirkeln kan brännare lämna baserna utan att låsningen upphör ("nytt spel") d v s alla baserna är låsta tills nästa kast kommer. När kastaren kastar upp bollen till nästa slagman låser han upp alla baser. Löpare får då springa mot nästa bas. Om bollen är foul måste löparna återvända och baserna är låsta på nytt. Löpare kan försöka avancera efter kastet även om det inte blev en träff och då måste baserna låsas på nytt som vanligt. Slagmannen ska gå ur hembascirkeln och gå in igen för nästa försök.
·         Löpare är säkra på basen, efter att ha sprungit, om de har någon del av kroppen innanför basmarkeringen före brännare som innehar bollen. Kontakten måste vara konstant. Om löparen tappar kontakten med en låst bas bränns denne. En löpare som nått en bas får inte gå tillbaka till föregående bas.
·         Löpare får givetvis inte puttas ut av utespelare från en låst bas för att bränna löparen. Om det sker får löparen, och löpare på nästa bas om sådan finns, avancera en bas. Utelaget får ett ”fel” inför nästa slagman.
·         Felaktigt kast eller miss stoppar inte spelet utan löparna får fortsätta. Ett foulslag däremot tvingar löparna tillbaks till sina baser utan att kunna bli brända. Om foulslaget fångas med lyra är det OK och löpare får springa som om slaget hade varit godkänt. Två felkast vilket ger slagmannen en bas gratis påverkar inte andra löparna som får springa som vanligt (vanligtvis endast från 1:a till 2:a, hembasen låses så fort kastaren får tag i bollen).
·         Slagman får inte avancera längre än till 2:a bas när denne blir löpare d v s inte springa hela varvet på en gång. Han får bara bli löpare om han träffat bollen eller fått avancera fritt på grund av två fel på utelaget.
·         Endast 1 löpare får ockupera en bas och endast 1 utespelare får befinna sig i den som brännare (gäller när bollen kommer till basen, när basen är låst kan utespelare byta av varandra som brännare). Om det är fler låses inte basen förrän det bara är en brännare. Om löpare B kommer in på samma bas som föregående löpare A bränns A.
·         Om löparen avsiktligt tacklar, eller motsvarande, en utespelare är löparen bränd. Om utespelaren har bollen vid tillfället är samtliga löpare som inte redan kommit till hembasen brända.
·         Vid spel med sarg får slagmannen inte avancera förbi första bas om bollen studsar ut utanför planen utan att nudda en utespelare. Om plexiglaset stoppar bollen gäller inte detta.