SPELEXEMPEL
• Laget Siffrorna besöker lag Bokstäver för en match. Siffrorna börjar inne i egenskap av besökare. Man ser till att planen är i gott skick och att det finns bollar av bra kvalitet. Lagen har hälsat på varandra, tagit fram all utrustning och värmt upp.
• För siffrorna börjar spelare 1 vid plattan. Kastare för Bokstäverna är A. A sätter en fot på kastplattan och 1 går in i hembascirkeln och fram till kastplattan. 1 nuddar plattan med slagträt ("taggar") och A ställer sig ett steg från kastplattan, håller ut bollen med ena handen, koncentrerar sig och kastar sedan rakt upp. Det är ett fint första kast, med bra höjd, som 1 svingar på och får in en träff som går högt och långt och tyvärr fångas av E med enhandslyra på högerkanten av ytterfältet. 1 är bränd och får lämna plats åt 2. En tråkig start för Siffrorna.
• A kastar men kastet ser snett ut och 2 svingar inte. Mycket riktigt hamnar bollen utanför. Ett fel på utelaget. A kastar igen men verkar ha tappat rytmen. Bollen hamnar utanför igen. 2 som tagit det lugnt och inte svingat får gå till första bas.
• A bjuder in nästa spelare. 2 tänker ta det säkert och vänta på en träff innan han avancerar och står därför kvar i förstabascirkeln när A kastar bollen åt 3 som svingar och missar. Ett fel på innelaget. Hade 2 lämnat cirkeln innan träffen hade han riskerat att A plockat upp bollen och kastat den till andra bas dit 2 varit på väg och låst den. Om bollen sedan kastats till 1:a bas dit 2 skulle försöka återvända och låst den hade 2 bränts. 3:s andra försök ger en fin träff som skickar bollen rullande tvärs över triangelfältet genom 10-metersområdet (1 får inte passera första bas) och vidare utanför plan bortom första bas. 2 når andra bas och 3 hinner precis in på första bas. Bollen kastas snabbt till A på hembasen vilket låser den och stoppar 2 och 3 från att springa längre eftersom det inte finns någonstans att ta vägen.
• Nästa slagman är 4 som bara nuddar bollen som landar i hembascirkeln. Bollen räknas som foul och båda löparna får gå tillbaks till sina baser. Ett fel till innelaget. Nästa träff går betydligt längre men landar utanför planen så bollen är foul och innelaget får två fel vilket innebär att 4 är bränd. Löparna återvänder till sina baser.
• Med löpare på första och andra bas har nu Siffrorna bara två ordinarie slagmän kvar. 5 går till slagplattan. Det första kastet svingar 5 på men missar. Trots att bollen landar utanför kastplattan är kastet OK eftersom 5 svingade. Ett fel på innelaget. Nästa sving träffar perfekt och skickar bollen i en båge över alla Bokstäverna och landar precis innan bortre foul-linjen. 2 och 3 har väntat till träffen med att springa men är båda på väg till hembasen. Vid andra basen står 1 utanför planen och signalerar till 3 att fortsätta springa. 5 kommer i god tid till andra basen. Han får inte avancera längre. Bollen kommer strax därefter till hembasen som låses och spelet stoppas. Det står nu 0:2-X:0(1).
• Det är 6 tur att slå. Det blir ett fel på utelaget då bollen landar utanför kastplattan. Därefter svingar 6 och missar. Ett fel på innelaget. Nästa kast resulterar i en markboll. 6 springer mot basen men D som stått inne på triangelfältet fångar upp bollen och kastar till B på första bas. B står utanför basen men med ena foten innanför när han fångar bollen. 6 är bränd då han har ett par meter kvar till bascirkeln.
• Eftersom siffrorna har slut på slagmän men har en löpare kvar får de använda extra slagmän. 1 går återigen till plattan och får på nästa kast en träff som Bokstäverna missar att fånga. 5 hinner springa in. 1 springer inte eftersom extra slagmän fungerar precis som vanligt förutom att de inte blir löpare. Eftersom inga fler löpare finns på planen behövs inte den andre extra slagmannen. Ställningen är 0:3-X:0(1) och det är sidbyte.
• Det är en kort paus för sidbyte och sedan går A till plattan. 1 kastar och andra delen av första omgången tar sin början. Efter några minuters spel har Bokstäverna fått 3 poäng och har därmed vunnit omgången men eftersom den totala poängen kan fälla avgörandet vid oavgjort antal omgångar eller skilja lagen åt i ligatabellen spelar man de sista slagmännen också. Man kunde ha avbrutit men vem vill inte spela Fireball när man har chansen? Ytterligare en poäng tas och det står 0:2-0:4(1) som blir 0:0-1:X(2) när man går till andra omgången. Bokstäverna roterar spelare och E kastar istället.
• Efter ytterligare två omgångar står det 0-3 i omgångar och det är set-paus. Om Siffrorna förlorar nästa omgång är matchen över. Lyckligtvis verkar Siffrorna fungera bättre under andra setet när de får börja omgången inne och vinner de tre följande omgångarna. I den liga man spelar i fäller totala poängen avgörandet vid 3 lika i set under säsongen. Siffrorna har faktiskt lyckats få in 2 poäng fler än Bokstäverna och vinner matchen. I slutspelet spela en skiljeomgång i taget istället tills lagen kan skiljas åt (det kan ju bli en oavgjord omgång också).